waw75 waw75
1474
BLOG

Nawet Borys Budka by zrozumiał

waw75 waw75 PO Obserwuj temat Obserwuj notkę 26

16 lipca 2015 roku, poseł PO Piotr Van der Coghen pyta Ministra Infrastruktury w rządzie Ewy Kopacz, Marię Wasiak, oraz Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w tymże rządzie Teresę Piotrowską:

Interpelacja nr 33671

do ministra infrastruktury i rozwoju, ministra spraw wewnętrznych

w sprawie poruszania się kolumn pojazdów uprzywilejowanych po drogach publicznych


Szanowny Panie Ministrze! Szanowna Pani Minister!

Obecnie zgodnie z odnośnymi przepisami ruchu drogowego, ma miejsce powszechna praktyka pilotowania kolumn pojazdów uprzywilejowanych przez samochody policji, żandarmerii lub BOR. Bardzo często pojazdy cywilne jadące w środku kolumny są pojazdami nie posiadającymi statusu indywidualnego uprzywilejowania (ich szczególny status wynika tylko z tego, że jadą w kolumnie, na której początku i końcu jadą radiowozy sygnalizujące uprzywilejowanie). Niestety wobec wszechobecnych korków na drogach, praktyka ta sprowadza wciąż realne zagrożenie w ruchu drogowym.

Bowiem, gdy przez" korek" przebija się radiowóz na sygnałach świetlnych i dźwiękowych, kierowcy co prawda, ustępują radiowozowi miejsca zjeżdżając na boki, ale niemal natychmiast po przejechaniu tego pojazdu, wracają na swoje poprzedni miejsca, zajeżdżając drogę podążającym za radiowozem pojazdom cywilnym, uznając ich za "cwaniaków", którzy próbują się załapać na tunel, tworzony przez pędzący radiowóz. Czynią to nieświadomie gdyż mają oni oczywiście świadomości, że "przecinają" kolumnę uprzywilejowaną, bo wozy w niej jadące nie są w żaden sposób oznakowane.

Dramatem jest widok gdy z przodu jedzie radiowóz na sygnałach, po nim np. 1-3 autobusy czy wysokie busy (zasłaniające widok do tyłu, wiozące zagraniczną delegację a na końcu znów radiowóz na sygnałach. Inni kierowcy uczestniczący w ruchu nie mają żadnej możliwości zorientowania się, że jest to kolumna.

W tej sytuacji proszę o odpowiedź:

1. Czy Pani/Pan Minister uważa tę sytuację za bezpieczną?

2. Czy zamierza Pani/Pan Minister dokonać inicjatywy ustawodawczej, żeby zmienić ten stan rzeczy?

A można go zmienić w prosty sposób przez wprowadzenie przepisu, który będzie nakazywał, aby każdy pojazd jadący w kolumnie uprzywilejowanej, był doraźnie wyposażany np. przez prowadzący radiowóz w ostrzegawcze światło pulsujące o kolorze niebieskim. Dotychczasowy status kolumny uprzywilejowanej w ruchu nie ulegałby zmianie, ale to wyraźne oznakowanie pojazdów poruszających się w kolumnie zlikwidowałoby obecną dezorientację innych uczestników ruchu oraz towarzyszące temu duże zagrożenie na drogach publicznych.

Z poważaniem
Piotr Van der Coghen

ODPOWIEDŹ

Odpowiadający: sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Paweł Olszewski

Warszawa, 07-08-2015

Szanowna Pani Marszałek,

odpowiadając na interpelację posła Piotra Van der Coghen nr 33671 z dnia 16 lipca 2015 r. w sprawie poruszania się kolumn pojazdów uprzywilejowanych po drogach publicznych poniżej przedstawiam następujące wyjaśnienia.

Na wstępie, odnosząc się do kwestii podnoszonej w interpelacji, uprzejmie informuję, że w aktualnym stanie prawnym zasady ruchu na drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz w strefach ruchu określają przepisy ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.).

W myśl przepisów art. 2 pkt 38 przywołanej wyżej ustawy Prawo o ruchu drogowym pojazd uprzywilejowany jest to pojazd wysyłający sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych i jednocześnie sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie, jadący z włączonymi światłami mijania lub drogowymi; określenie to obejmuje również pojazdy jadące w kolumnie, na której początku i na końcu znajdują się pojazdy uprzywilejowane wysyłające dodatkowo sygnały świetlne w postaci czerwonego światła błyskowego.

Zgodnie z przepisami art. 9 tej ustawy uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się. /.../

W odniesieniu do postawionych w interpelacji pytania uprzejmie wskazuję, że takie brzmienie przywołanych wyżej przepisów umożliwia kierującemu pojazdem rozróżnienie przejazdu pojedynczego pojazdu uprzywilejowanego od przejazdu kolumny pojazdów uprzywilejowanych.Różnica bowiem polega na tym, że pojedynczy pojazd uprzywilejowany wysyła sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych i jednocześnie sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie oraz porusza się z włączonymi światłami mijania lub drogowymi, natomiast w przypadku przejazdu pojazdów jadących w kolumnie, na jej początku i na końcu znajdują się pojazdy uprzywilejowane wysyłające dodatkowo (poza niebieskimi światłami błyskowymi, sygnałem dźwiękowym o zmiennym tonie oraz światłami mijania lub drogowymi) sygnały świetlne w postaci czerwonego światła błyskowego. Dodatkowe oznaczenie pojazdu uprzywilejowanego sygnałem czerwonym, poruszającego się na początku i końcu kolumny, pozwala kierującemu pojazdem właściwie ocenić sytuację panującą na drodze i stosownie do przepisów – art. 3 przywołanej wyżej ustawy Prawo o ruchu drogowym – uniknąć wszelkiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego (również naruszenia zakazu, o którym mowa art. 32 ust. 6 ustawy, tj. wjeżdżania między jadące w kolumnie pojazdy uprzywilejowane), ruch ten utrudnić albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na szkodę.

Odpowiadając na pytania ujęte w interpelacji uprzejmie stwierdzam, że w przypadku, gdy każdy z kierujących stosuje się do przepisów wymienionej wyżej ustawy Prawo o ruchu drogowym pozwala to kierującemu pojazdem czuć się na drodze bezpiecznie, również w sytuacji, o której mowa w interpelacji. Wobec powyższego, pragnę poinformować Panią Marszałek, iż w moim przekonaniu obowiązujące regulacje prawne nie generują potrzeby zmiany przepisów w zakresie podnoszonym w interpelacji. Zmiana stanu rzeczy prezentowanego w interpelacji zależy przede wszystkim od właściwego zachowania kierujących pojazdami oraz działań podejmowanych przez uprawnione organy kontroli ruchu drogowego wobec niewłaściwych zachowań kierujących pojazdami na drodze.

Z poważaniem,

Paweł Olszewski

Sekretarz Stanu

TRUDNO TO UJĄĆ LEPIEJ. NAWET BORYS BUDKA BYŁBY W STANIE TO POJĄĆ. CHOĆ BEZ WĄTPIENIA POJAWIA SIĘ TU WĄTPLIWOŚĆ CO BYŁ W STANIE OGARNĄĆ INTELEKTEM BORYS BUDKA KIEDY BYŁ MINISTREM SPRAWIEDLIWOŚCI W RZĄDZIE KTÓRY TAK TŁUMACZYŁ BRAK KONIECZNOŚCI WPROWADZANIA ZMIAN W CELU NAPRAWY TEGO PROBLEMU.


http://www.sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=2B02DC65

http://www.sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=2F00E9D9

waw75
O mnie waw75

po prostu chcę rozumieć

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka